Klanten aan het woord....

Op 11-7-2016 schreef Janke van der Heide;

Yin Yoga jaaaa!

 

Eind 2011 loop ik een blessure op, na een bijna val met de  fiets. Was toen net in training voor de Slachte-marathon 2012 en trainde in loopgroep.

Ik ben blijven trainen, maar kreeg in mijn rechter voet steeds meer pijn. Aan de zijkant, achter de hiel  onder mijn voet zat een  dikke bult.

Omdat de pijn bleef aanhouden, heb ik de fysiotherapeut er naar laten kijken. Hij rade het mij af te blijven hardlopen. Hij kon niet zeggen wat het was.

Naar de huisarts, die rust en naproxen voorschreef. Toch bleef ik pijn houden en gewoon lopen was ook moeilijk.

Ik ben wel altijd blijven werken. Ik werk in de zorg, dus altijd lopen...

Nieuwe schoenen, steunzolen en toen naar de orthopeed. Die heeft het bekeken en de diagnose was een peesplaatontsteking (fasiïtus plantaris).

Ik kreeg speciale gelzolen, maar dat hielp niet. Hij vertelde ook, dat het drie weken kon duren, maar ook wel 2 jaar. Injectie met hormonen was ook nog een optie.

Dit wilde ik niet. Toen steunzolen, naar sportarts, naar sport-podoloog en weer  andere steunzolen.

Dit alles hielp niet en gaf ook geen verlichting. Toen ben ik in plaats van hardlopen gaan zwemmen en zelfs dan voelde ik mijn rechtervoet. Ben niet het type om stil te zitten.

Iemand attendeerde me toen op shock wave therapie. Dit heb ik 8 x gehad, maar hielp niet. Kortom niks met niks en veel geld uitgegeven.

Toch wilde ik zo graag weer hardlopen. Voel me hier vooral geestelijk goed bij. Het hoofd leeg maken.

Ben toen op aanraden van vriendin, die tevens yoga-docent is, naar intuïtieve yoga gegaan. Dit heb ik drie maanden gedaan en vond dit wel fijn, maar had niet het gevoel, dat ik mijn blessure hier mee weg kreeg, want dat wilde ik ó zo graag!

Yin Yoga

Door het inhalen van een les,  kwam ik bij de Yin Yoga les terecht, bij docent Chris Haagsma. Al naar 1 les had ik het idee dat dit weleens goed voor mij kon zijn.

 

Deze vorm van yoga is vrij statisch en rustig en dat leek mij als tegenwicht van het hardlopen ook goed.

Eind januari 2015 ben ik bij Chris begonnen en heb 1 x per week les.

Bij sommige oefeningen merkte ik dat mijn spieren verkort waren en dat op mijn hurken zitten met de voeten plat op de grond niet lukte.

Maar door steeds deze oefeningen te doen en dit ook thuis te doen, merkte ik dat ik langzaam vooruitgang.

Zowiezo voelde ik me  beter in mijn lijf zitten en voelde voor het eerst, dat je goed naar dat lijf moet luisteren. Je lijf geeft de grenzen wel aan.

Doordat je in je hele lichaam bindweefsel op rek brengt, gaat water van je lichaam stromen en komt er een stof (hyaluronzuur) vrij in dit gebied, dat het weefsel soepel maakt. Doordat er water naar het bindweefsel stroomt, kunnen ook de afvalstoffen er weg. Dat is in het kort wat er gebeurt.

Een Yin Yoga docent kan dit beter uitleggen.

 

Herstel

Ik ben weer rustig begonnen met hardlopen. Ik kreeg na enige tijd weer de moed om me op te geven voor de Slachte-marathon 2016 en deze te gaan hardlopen. 

Ben deze keer de trainingen alleen gaan doen, mede omdat ik in een groep, altijd te hard wil.

Al trainend en met behulp van yin yoga en zwemmen, heb ik op 4 juni 2016 deze prachtige tocht zonder blessures hardgelopen!

Echt een super gevoel gaf dit. En bijna geen spierpijn.

 

Vaak heb ik gedacht dat deze blessure in mijn rechter voet nooit weer weg zou gaan. Helemaal weg is deze ook niet, maar doordat ik meestal elke dag oefen , blijft het onder controle.

En dan te bedenken, dat ik het zelf heb gedaan, met ondersteuning van Chris, die mij daarin goed heeft begeleid.

 

Yin Yoga echt een aanrader.

 

Janke van der Heide